Com enfrontar el dolor amb les flors de bach

La por, la ràbia, la tristesa, la solitud i l'angoixa són emocions fortes que limiten la nostra vida i ens fan patir. De vegades, tenim tendència a no voler-les sentir i desitgem que se'n vagin com més aviat millor sense escoltar els seus missatges.
Com enfrontar els dolors amb les flors de bach

El dolor emocional és una de les sensacions que costa més reconèixer. Tanmateix, és un sentiment natural que sorgeix davant d'una pèrdua: mort, separació, divorci, etc.

Per altra banda, el dolor físic també es viu com un estat incapacitant, invalidant, com si es tractés d'una entitat malèfica que ve a dominar-nos i a fer-nos sentir petits i insignificants. Llavors és quan intentem fer-lo desaparèixer el més ràpid possible, per tal de no haver de mirar-lo més del compte. Vivim en una societat on s'intenta tapar i amagar el dolor fins al punt d'anestesiar-nos completament i així tornar-nos insensibles i autòmates. D’aquesta manera ens convertim en esclaus d'un sistema en el qual s’accepta i premia certes emocions com l'alegria (sigui verdadera o no) i rebutjant la tristesa, la ràbia, les quals poden conviure amb el dolor.

Per tant es podria dir que el dolor, de vegades, no s'enfronta. S'emmascara i es disfrassa, afavorint una desconnexió progressiva amb el nostre cos i les nostres necessitats reals.

Distingir el  dolor del patiment pot resultar difícil en certs moments. El dolor és un senyal d'alarma que ens avisa que alguna cosa al nostre organisme o al nostre voltant no acaba d’anar a l’hora i és necessari que hi  posem atenció per poder fer-ne alguna cosa. El patiment en canvi, és la interpretació mental que fem del dolor a través d'un diàleg intern angoixant i poc productiu.

Tenint en compte que el dolor és un senyal, podem entendre’l , segons Edward Bach, “no com a un mal a  suprimir, sinó com un benefici a comprendre” . Perquè és quan estem malalts que comencem a demanar ajuda per resoldre el conflicte o desequilibri intern.
Una de les funcions de les Flors de Bach és precisament la presa de consciència de la correspondència que hi ha entre emocions concretes i patologies físiques.

És interessant observar com algunes de les emocions bàsiques poden influir en el bon funcionament dels nostres òrgans i el nostre cos en general. I precisament quan aquestes emocions no s'expressen, és el nostre cos qui se n'encarrega a través de la malaltia i el dolor.
Quan som conscients d'aquesta correspondència ens recolzem d'una informació essencial per afrontar amb més aplom una malaltia.
Durant un procés de dolor, les flors de Bach afavoreixen  l’alleugeriment dels símptomes. Sempre s’ha de tenir en compte la persona que tenim davant per poder individualitzar la fòrmula, però sí que és cert que podem comptar amb essències específiques pel dolor que ens ajuden a aliar-nos amb ell per conèixer-nos més i créixer com a persones.

Algunes d’aquestes essències són:  l’Om, el Cirerer Silvestre, quan es tracta d’un dolor intens i desbordant. I també s’ha de destacar el Castanyer blanc, l’Agrimònia i la Impatiens quan parlem d’un dolor moderat, però continuat en el temps.

Amb cada una d'aquestes essències es pretén alliberar el dolor, aportant-li a la persona un aprenentatge a partir de mirar, escoltar, reconèixer i donar un lloc a les emocions.

Psicòlegs Barcelona